U bent nu hier: Home - Yoga - Yoga in groep
Gezondheidscoach Belinda
 

Wat kan je van een groepsles verwachten?

 

Ik doceer een vrij dynamische yogastijl die gebaseerd is op Anusara/Alignment-based Yoga.  Dit is een vorm van Hatha Yoga, waarbij de nadruk op uitlijning ligt, waardoor je vooral op een veilige manier in poses komt te staan. 

Er worden ook hulpmiddelen, zoals dekens, kussens, blokken en riemen gebruikt om in de juiste houding te kunnen komen en blijven.  Dit maakt deze stijl geschikt voor verschillende niveaus van kracht, ervaring en soepelheid. 

 

Door de yogahoudingen op elkaar te laten volgen (Vinyasa) en te verbinden door een verruimende ademhalingstechniek, combineer ik het meditatieve aspect van yoga met fysieke inspanning (work-out), die je nu en dan mogelijk laat zweten, maar... die zonder twijfel steeds in een diepe ontspanning resulteert.

Je levensenergie kan weer vrij stromen en je ervaart na de les een zalig gevoel van kracht, soepelheid en vrijheid in lichaam én geest.

 

 

Concreet ziet een les er als volgt uit:

 

Een groepsles duurt 75 minuten.

 

We beginnen met een bewuste ademhaling (pranayama) om ons te centeren.  Door onze ademhaling trachten te beheersen, zal de concentratie, maar ook de vitaliteit toenemen; een bewuste ademhaling vergroot immers de toevoer van zuurstof en energie naar onze cellen (verjongend effect!)

 

Vervolgens verleggen we de focus op een reeks lichamelijke oefeningen (asana's), te beginnen met een aantal voorbereidende houdingen (vb. een aantal zonnegroeten). 

Ons lichaam is immers geschapen om te bewegen, maar velen van ons leiden een zittend leven, zodat we de soepelheid missen die een fysiek actief leven met zich meebrengt.  Daarom is het goed om ons lichaam voor te bereiden op de intensievere houdingen.

 

Na deze warming-up brengen we meer dynamiek in de les met o.a. staande houdingen, zijwaartse strekkingen, vooroverbuigingen, achteroverbuigingen, draaiingen, buikspieroefeningen, balanshoudingen enz...

Deze yogahoudingen brengen het lichaam weer in evenwicht.  Ze versterken de zwakke gebieden van het lichaam en maken het soepel waar het stijf is.  Ze zorgen voor een betere conditie en geven tegelijk een innerlijke balans. 

Naarmate het fysieke lichaam (spieren, botten, pezen, ligamenten, inwendige organen) zich vrijer gaat bewegen, wordt ook de geest vrijer. 

Met andere woorden: als het lichaam flexibel is, wordt ook de geest flexibel.

Zo zal een enorme eik die onbuigzaam is en niet meegeeft, eerder door de wind omver geblazen worden dan een jong boompje dat meebuigt met de wind... en zodoende overleeft. 

Als je evenwichtig en flexibel bent, zal je ook de onvermijdelijke problemen en moeilijkheden die je op je levensweg tegenkomt, gemakkelijker aankunnen. 

In die zin is het beoefenen van yoga een metafoor voor het leven.

 

Tenslotte zorgt een afsluitende (liggende) ontspanningshouding, "gekruid" met inspirerende gedachten in de vorm van meditatie, dat we helemaal thuiskomen binnen onszelf.  

Meditatie is immers een uitstekende manier om je innerlijke zelf te onderzoeken... en jouw pad te vinden.

 

NAMASTE.

 

 

Mijn yogastudio

 

De lessen worden gegeven in een sfeervolle en ruime yogastudio met dakramen, die eventueel geopend kunnen worden om verse zuurstof binnen te laten.  Op de achtergrond weergalmt er rustige, meditatieve muziek.

Ik beperk de groepjes tot maximum 12 yogi(ni)'s, zodat iedereen zich ongehinderd en vrij kan bewegen.